Apa itu Reggio Emilia? Kita biasa mendengar Montessori dan sebagainya. Jom kita mengenali Reggio Emilia pula :)
Ø
Kanak-kanak
harus mempunyai kawalan bagi arah belajar mereka.
Ø
Kanak-kanak
harus dapat belajar melalui pengalaman menyentuh, bergerak, mendengar, melihat,
dan mendengar.
Ø
Kanak-kanak
mempunyai hubungan dengan kanak-kanak lain dan dengan material di dunia bahawa
anak-anak harus dibiarkan untuk meneroka.
Ø
Kanak-kanak
harus kehabisan cara dan kesempatan untuk mengekspresikan diri.
Pendekatan Reggio Emilia mengajar kanak-kanak kecil
dengan menempatkan perkembangan yang dialami oleh kanak-kanak serta hubungan
rapat yang membolehkan mereka berkongsi dengan persekitaran mereka di
pusat asuhan. Program kanak-kanak pada
usia ini telah berjaya disesuaikan dengan falsafah pendidikan dan mereka
tertarik kepada Reggio kerana cara pandangan dan menghormati kanak-kanak.
Kebanyakan ibu bapa yang memilih untuk menghantar
anak-anak mereka ke program Reggio Emilia yang menggabungkan banyak prinsip
dalam mengasuh anak mereka dan kehidupan rumah. Bahkan dengan hubungan antara
sekolah dan rumah, kebanyakan orang tertanya-tanya apa yang terjadi kepada
anak-anak Reggio ketika mereka melakukan peralihan daripada gaya ini untuk
pendidikan yang bukan di sekolah Reggio Emilia. Jawapannya ialah bahawa ada
beberapa penyesuaian yang harus terjadi. Dalam kebanyakan persekitaran sekolah,
sifat ingin tahu intelektual dihargai, sehingga siswa terus mendapat keuntungan
dari Reggio selepas mereka telah meninggalkan program.
juga menghadiri pertemuan yang diadakan pada malam hari
sehingga semua yang ingin menyertai boleh melakukannya.
Dalam pendekatan Reggio, guru dianggap bukan hanya
sebagai jurulatih. Guru digalakkan untuk memudahkan kanak-kanak belajar melalui
kegiatan perancangan dan pelajaran berdasarkan kepentingan kanak-kanak,
mengajukan soalan untuk lebih memahami, dan secara aktif terlibat dalam
kegiatan bersama kanak-kanak, bukannya duduk kembali dan mengamati kanak-kanak
belajar. "Sebagai rakan kepada kanak-kanak, guru dalam situasi
belajar" (Hewett, 2001). Ketika bekerja pada projek-projek dengan
kanak-kanak, guru juga boleh memperkembangkan kanak-kanak dengan belajar mengumpul data seperti foto, nota,
video, dan perbualan yang boleh dirakam.
Bacaan tambahan?
No comments:
Post a Comment